11.3.20

שלבים של קרב, המדריך המלא לבאטל פייס













בהמון מובנים חלק ענק מהמשחק מתרחש במהלך הבאטל פייס.
המשחק מוכרע במהלך הבאטל פייס של השחקנים, וייתרון מספרי של קלפים נקבע בזמן שבו מפלצת אחת דורסת אחרת.
עם זאת, יש מספר גדול של אפקטים ודברים שקורים במהלך הבאטל פייס, והמון בלבול מתרחש וקורה לגבי מה מותר מתי.

אז בואו נדבר על זה.

T-Flowchart EN-US

 

כניסה לבאטל פייס


זה השלב הראשון. שחקן חייב להכריז שהוא רוצה להיכנס לשלב הזה.
אם שחקן באמצע המיין-פייס פשוט מכריז התקפה, הוא באופן רשמי אומר לכם: "אני נכנס לבאטל פייס, ואני רוצה להכריז התקפה".
המצב הוא כזה כי לשחקן מותר להפעיל אפקטים שפותחים צ'יין בתגובה לכך שהיריב רוצה לעבור Phase של המשחק.
אם יש לכם Quick Effect, או מלכודות, או קלפי-קסם מהירים, או באופן כללי קלפים שיכולים לפעול אך ורק במיין-פייס, מותר להגיד ליריב: "עצור, בסוף המיין-פייס שלך אני מפעיל קלף / אני מפעיל אפקט".



דוגמה:

יש לי על השדה Psy-Framelord Omega וליריב יש על השדה מפלצת עם יותר התקפה, למשל Blue-Eys White Dragon.
היריב משחק מהלכים של מיין-פייס 1, ואז לאחר מכן  אומר "בלו-אייז תוקף את אומגה".
לפי החוקים מותר לי לומר ליריב: "עצור, לפני שאתה עובר לבאטל-פייס, אני מפעיל אפקט של אומגה".
והוא חייב לכבד את זה, כי מעבר של פייס זו פעולה שמרשה ליריב להגיב.

במידה ושחקן מבצע פעולות בתגובה למעבר פייס, לשחקן שרצה לעבור פייס יש רשות להחליט אם לעבור לבאטל פייס או להמשיך במיין-פייס (שימו לב שזה אותו הדבר במעבר בין כל Phase, שחקנים יכולים להגיב, ואם מגיבים, מותר לשחקן התור להחליט אם הוא ממשיך בPhase או עובר בכל-זאת).

בכניסה לבאטל-פייס השחקנים יכולים להפעיל אפקטים שמותנים בכך שזהו השלב.
לדוגמה רוב מפלצות Dragonmaid ברמות 1-4 בתחילת הבאטל-פייס מפעילות אפקט.
בהנחה שעברנו את שלב הכניסה לבאטל פייס, מגיע השלב העיקרי שנקרא באטל סטפ.

שלב 1: באטל סטפ / Battle Step


זה השלב העיקרי, שבו שחקן התור יכול לבחור איזו מפלצת שלו תוקפת איזו מפלצת. במהלך ההתקפה, בכל זמן, אם מפלצת הינה מטרה של התקפה ועוזבת את המגרש, או אם מפלצת מזומנת אל השדה של היריב - לשחקן התור יש הזדמנות לבצע Replay - זאת אומרת, יש לו את הבחירה אם לנצל את ההתקפה של המפלצת שלו על מפלצת אחרת של היריב. אם יבחר שלא לתקוף מפלצת אחרת, המפלצת שמבצעת Replay לא תוכל להכריז יותר התקפה בתור הזה.

אם מפלצת מכריזה התקפה על מפלצת אחרת, זה נחשב למעבר Phase כמו מעבר Phase אחר, כלומר לשני השחקנים יש את הרשות להפעיל אפקטים בתגובה להכרזת התקפה, אפילו אם האפקט לא קשור לקרב, וגם אם האפקט לא יכול להתרחש בDamage Step.
שימו לב שמכיוון שמדובר במעבר של פייס, ניתן להפעיל אפקטים גם בתגובה לצ'יין לינקים הקודמים, וגם בתגובה להכרזת ההתקפה, לא משנה באיזו חוליה בשרשרת מופעל התגובה להתקפה.
לפני המעבר לDamage Step יכול להיות בצ'יין אחד כל האפקטים שמגיבים להכרזת התקפה.
לאחר פירוק כל השרשרת אפקטים, השחקנים יכולים לפתוח שרשרת Chain-link חדשה של אפקטים, אם יש להם צורך בזה, אך השרשראות הבאות לא יוכלו להגיב להכרזת ההתקפה.

דוגמה:

יש לי על השדה Witchcrafter Haine, וגם קסם ביד, וגם קלפים הפוכים עם הפנים למטה, Mirror Force וגם Memory Loss.
ליריב יש על השדה Psy-Framelord Zeta במצב התקפה.
היריב מכריז התקפה עם Zeta על Haine.
אני מפעיל בצ'יין 1 את האפקט של Haine, משלם מחיר ועושה Discard לקלף קסם, ובוחר את Zeta בתור מטרה.
היריב בצ'יין 2 בתגובה לאפקט של Haine מפעיל את האפקט של Zeta.
אני יכול בצ'יין 3 להפעיל את האפקט של Memory Loss למרות שכתוב שאי אפשר להפעיל בדמג' סטפ מכיוון שעדיין לא נכנסנו לDamage Step.
אם אני רוצה, מותר לי בצ'יין 4 להפעיל את האפקט של Mirror Force כתגובה להתקפה, אני יכול להפעיל קלפים בתגובה להכרזת התקפה אפילו אם יש דברים שקורים לפני-כן בChain-Link.

דוגמה:

יש לי על השדה עם הפנים למטה Trap Trick, וגם Twin Twisters
יש לי ביד Salamangreat Spinny וגם Salamangreat Gazelle
ליריב יש על השדה Blue-Eyes White Dragon
היריב מכריז התקפה ישירות. אני יכול להפעיל בתגובה Trap Trick, ולהפעיל בתגובה גם Twin Twisters, ולשלם קוסט  של דיסקארד - לזרוק את ספיני.
טראפ טריק יביא מהדק Mirror Force.
לאחר שנגמר הצ'יין של שני האפקטים של הקלפים ההפוכים שלי, נפתח צ'יין חדש, בו אני יכול לזמן את Gazelle מהיד, אבל אני לא יכול להפעיל Mirror Force בתגובה להתקפה שהיריב הכריז שגרמה לצ'יין הזה לקרות.


השלב הזה מסתיים כאשר שחקן התור בוחר מפלצת שלו, שתתקוף, ומפלצת של היריב להתקיף, או ישירות אם ניתן, אז עוברים לשלב 2.

אחרת, שחקן התור יכול לעבור לשלב 1, סוף הבאטל פייס (End Step).

שלב 2: תחילת שלב הנזק / Start of Damage Step


Image result for steamroidנכנסים אל השלב הזה כאשר שחקן התור בוחר מפלצת שמכריזה התקפה על מפלצת אחרת, או ישירות אם ניתן. כעת נכנסים לתמונה אפקטים שקורים במהלך הDamage Step, או אך ורק בDamage Step.
קלפים שקורים בדמג' סטפ הם קלפים שמופעלים מיד בתחילת השלב, כך למשל הקלף Steamroid מוסיף לעצמו 500 התקפה בשלב הזה. לכן האפקט מתרחש מיד.
אפקטים שיכולים להתרחש בתחילת הדמג'-סטפ יכולים לקרות רק לאחר מכן.

למשל הקלף Neo-Spacian Grand Mole אומר שבתחילת הDamage Step הוא יכול להחזיר את עצמו, ואת המפלצת של היריב אל היד. מאז תחילת הProblem-Solving Card Text קונאמי שינו את זה למשהו יותר ברור. אם כתוב "without (applying) damage calculation" אז הדבר מתרחש לפני שלב חישוב הנזק.

שימו לב, בנוסף ניתן להפעיל אפקטים מהירים שיש להם השפעה על מספר הפעמים שמפלצת יכולה לתקוף (או יכולות ההתקפה, נגיד הגבלה שאומרת שאי אפשר לתקוף מפלצות סינכרו), או אפקטים שמשפיעים על ההתקפה / הגנה של מפלצות. למשל ניתן להפעיל את האפקט של Mathmech Multiplication שנשלח לבית-הקברות מאפקט של Mathmech Billionblade Nayuta בגלל שהאפקט משפיע על ההתקפה של מפלצת על השדה.

לעומת זאת, אם במהלך השלב הזה יש לקלף אפקט מהיר, לא ניתן להפעיל את האפקט אלא אם ישפיע על ההתקפה / הגנה או על תכונות ההתקפה של המפלצת. למשל לא ניתן להפעיל Book of Moon, אבל כן ניתן להפעיל Shrink.

שלב 3: לפני חישוב הנזק / Before damage calculation


Drillroid-BP02-EN-C-1Eבשלב זה, אם המפלצת המותקפת מונחת עם הפנים למטה - הופכים אותה למצב הגנה עם הפנים למעלה.
שימו לב, בשלב זה לא מפעילים את האפקטים של מפלצות פליפ, ואפקטים שקורים כשקלפים מתהפכים (flipped face up). בשלב הזה המפלצת תמיד תתהפך עם הפנים למעלה, גם אם אפקט מחזיר אותה למטה.
למשל, אם אני מפעיל אפקט בשלב הזה, והיריב מפעיל Gemini Counter, והוא מחזיר את המפלצת בחזרה עם הפנים למטה - המפלצת מיד תחזור להיות עם הפנים למעלה כשיגמר הChain Link, לפני שלמישהו מהשחקנים תהיה הזדמנות לפתוח צ'יין לינק חדש.

אם מפלצת פליפ (או שמפעילה אפקט כשהיא מתהפכת) בשלב הזה מתהפכת, היא תפעיל את האפקט שלה בשלב 5, גם אם היא עוזבת את המגרש לפני שמגיעים לשלב 5. אך ורק אפקטים שאומרים באופן חדש משמעי שהם פועלים בשלב הזה יכולים לפתוח Chain, או קלפים עם אפקט מהיר שמשפיעים עם התקפה / הגנה, או יכולת המפלצת לתקוף. ניתן לענות לאפקטים האלה בשרשרת עם כל אפקט מהיר אחר.
לאחר שמסתיים הChain Link, ניתן לפתוח Chain Link חדש במידת הצורך, עד שלשני השחקנים אין יותר צורך בכך. אפקטים שפועלים בשלב הזה נוטים לכתוב באופן מפורש שזה השלב שבו הם מתרחשים. למשל Drillroid.

אם המפלצת של היריב עזבה את המגרש בשלב 2, או 3, מדלגים על שלב 4 ועוברים ישר לשלב 5, אבל מאפשרים לאפקטים מהירים, ולאפקטים שפועלים בטריגר, וכו' לפעול כרגיל.

שלב 4: שלב חישוב הנזק / Perform damage calculation

Image result for yugioh skyscraper
בשלב זה קלפים שקורים During Damage Calculation או אם כתוב עליהם Only during Damage Calculation כעת מופעלים, למשל Skyscraper. אלה הקלפים שמופעלים ראשונים.

לאחר מכן ניתן להפעיל אפקטים שקובעים שמותר להפעיל בשלב הזה, כמו Kuriboh למשל.

בשלב הזה, בניגוד לשלבים קודמים, לא ניתן לפתוח צ'יין עם אפקטים מהירים, גם לא כאלה שמשפיעים על התקפה / הגנה, רק קלפים שאומרים מפורשות שהם פועלים בשלב הזה, או קלפים שמגיבים לChain Link קודמים.

כך למשל ניתן להפעיל בשלב הזה קאריבו, ובתגובה אפשר להפעיל Called by the Grave. אי אפשר בשלב הזה להפעיל אפקטים שמשפיעים על התקפה / הגנה אלא אם אומרים אחרת. אז למשל, בדוגמה שהבאתי, אי אפשר להפעיל בתגובה Shrink.

לאחר שהשחקנים סיימו לקחת בחשבון את האפקטים הרלוונטיים, השחקנים מחשבים כמה נזק כל אחד מהם אמור לקחת, ואיזו מפלצת אמורה להיות מוסרת מהלוח.

בסוף השלב הזה נקבעים אפקטים שקובעים לאן הולכת המפלצת כשתרד מהלוח. אם יש אפקט שגורם למפלצת לעבור למקום אחר במקום בית הקברות (למשל, לחזור ליד) - זה השלב שבו האפקט נקבע. המפלצת אבל עדיין לא מוסרת מהמגרש כתוצאה מהקרב.

שלב 5: אחרי חישוב הנזק / After damage calculation


WallofIllusion-BPW2-NA-SR-1Eבשלב הזה המפלצות עדיין לא מוסרות מהמגרש. כעת מפעילים אפקטים רלוונטיים לאחרי חישוב הנזק, בתנאי שהם לא יוסרו מהלוח.
למשל הקלף Wall of Illusion פועל (אם לא יהרס מהקרב).

קלפים בעלי אפקט מתמשך שקובעים מה יכול להישאר על השדה כעת לוקחים קדימות.

רק לאחר שהנ"ל קבעו את סדר השדה, קלפים שמפעילים אפקט אחרי חישוב הנזק יפעילו את האפקט שלהם רק בתנאי שהם מיועדים להישאר על השדה.

כל האפקטים הנ"ל מקבלים קדימות, ורק אז מופעלים אפקטים של מפלצות פליפ, אפקטים של מפלצות שהתהפכו, ואפקטים שקורים לאחר ששחקן חוטף נזק של קרב.

דוגמה:

יש לי על המגרש Dark Magician עם הפנים למעלה בהתקפה וגם Dark Magician Girl עם הפנים למטה.
ליריב יש במצב התקפה Blue-Eyes White Dragon וגם יש לו Hitotsu-Me Giant. ליריב יש גם There Can Be Only One עם הפנים למעלה.
היריב תוקף עם עם בלו-אייז את דארק מג'ישן גירל. בשלב שאחרי חישוב הנזק, היא תיהרס בקרב.
אם היריב, לעומת-זאת, יתקוף עם ג'יאנט את דארק מג'ישן-גירל עם הפנים למטה, הוא תחילה יאבד 500 נקודות חיים בשלב 4, ואז כשיגיע לשלב הזה, בגלל האפקט של TCBOO אני איאלץ לבחור מי משני הקוסמים שלי ישאר על המגרש.

קלפים שבשלב 4 נקבע שיוסרו מהמגרש לא יכולים להיות טארגט של אפקטים, הם לא יכולים להיבחר גם ע"י אפקטים שמסירים אותם בלי Target. אי אפשר לשנות להם התקפה / הגנה, לא ניתן לשנות את המצב התקפה/הגנה שלהם, לא ניתן לשנות את התכונות שלהם (טייפ, אטריביוט, וכו') וגם אי אפשר לתת להם אפיון מיוחד (למשל אפיון כמו "לא יכולים להיהרס ע"י אפקטים", לשים עליהם מונים, וכו').

לעומת זאת כן אפשר לנטרל את האפקטים שלהם, ואפשר להגיב להאפקטים שלהם עם קלפים רלוונטיים.
אפקטים שקורים כאשר המפלצת נהרסת בקרב מופעלים רק בשלב 6. כתוצאה מאפקט, מפלצות עדיין יכולות להיהרס, או להיות מבונשות.

שלב 6: סוף הדמג' סטפ / End of Damage Step


AmazonessSage-SS02-EN-C-1Eבשלב הזה מסירים את המפלצת מהמגרש, או ששולחים אותה למקום המתאים לפי מה שנקבע בשלב 4, בתנאי שהמפלצת עדיין על המגרש בסוף שלב 5.

כעת מפעילים אפקטים שעובדים בסוף הדמג' סטפ, כמו למשל Amazoness Sage.
אפקטים שפועלים כשמפלצת נהרסת בקרב (כמו Hero Signal למשל) כעת יכולים להיות מופעלים (יכולים לפתוח צ'יין, ואם זה אפקט מהיר, יכולים גם לעבוד בתגובה לאפקטים שלא קשורים)

השלב הזה ממשיך כל עוד לשחקנים יש אפקטים להפעיל, וChain Link להפעיל ולפתור.

בסוף השלב הזה כל האפקטים שעובדים בדמג' סטפ מפסיקים ופגים תוקף (אם כתוב Until the end of the damage step, או אם כתוב During the damage step).

אחרי שמסתכם השלב הזה, חוזרים בחזרה אל שלב 1, הבאטל סטפ.

שלב 7: אנד-סטפ / End Step


השלב הזה הוא חלק מהבאטל פייס. לא להתבלבל בשמות,
יש אנד-פייס, ויש אנד-סטפ.
אנד-סטפ זה חלק מהבאטל פייס.
זה פשוט אומר שזה השלב שבו נגמר הבאטל פייס.
לשלב הזה אפשר להגיע רק משלב 1.
השלב הזה נקרא בטקסט של קלפים End of Battle Phase.
השלב הזה מגיע כאשר שחקן התור אומר מפורשות שהוא נכנס לשלב הזה, או אם הוא עובר לMain Phase 2, או אם הוא בוחר לעבור לEnd Phase.

קודם-כל מפעילים אפקטים שמתרחשים בסוף הבאטל פייס, או אפקטים שנמשכים עד סוף הבאטל פייס כעת פגים תוקף.
למשל, הקלף Performapal King Bear מקבל 1000 התקפה בבאטל-פייס, בשלב הזה הבונוס להתקפה פג-תוקף.
כעת ניתן להפעיל קלפים שמוגבלים לשלב זה של התור, כמו למשל Evenly Matched, או מרבית קלפי Dragonmaid ברמה 7/8, לדוגמה.
בתגובה לכל אחד מהאפקטים הנ"ל ניתן להפעיל אפקטים מהירים, ולהוסיף אפקטים לChain Link שאתה, או היריב פתחתם.
גם לאחר פתירת הChain Link כולו, אם לך או ליריב נגמרו האפקטים שמוגבלים לשלב זה של התור, ניתן להמשיך להפעיל אפקטים מהירים בתגובה למעבר Phase.

בכל המקרים הנ"ל, בשלב הזה ישנן הגבלות לאפקטים שניתן להפעיל:
לא ניתן להפעיל אפקטים שיכריחו, או יגרמו ליריב לתקוף פעם נוספת.
לא ניתן להפעיל אפקטים שינגדו התקפה של היריב, גם אם עתידית, כמו Necro Gardna.
לא ניתן להפעיל קלפים שמסיימים את הבאטל-פייס.




המושג הכללי שנקרא "Damage Step" הוא שלבים 2 עד 6.
יש רשימה של חוקים לגבי קלפים שמותר, ואסור להפעיל בשלבים אלה.
לרשימה המלאה, בדקו את הלינק הזה.

בהצלחה, ותנסו לא למות בקרב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה